Cheesecake

Cheesecake

donderdag 30 mei 2013

Gevulde (bol)courgette


Soms ontstaan recepten heel spontaan....
Al kletsend over wat lekker zou zijn, kom je samen op een heleboel ideeën en variaties.
Waar Karita is, gaat het vaak over eten....!
Zo gebeurt het regelmatig dat in onze etenspauze het over eten gaat, onder het genot van een geurende salade of een lekker soepje! Ik krijg regelmatig jaloerse blikken omdat het er zo lekker uit ziet... Als ik dan vertel wat ik dit keer op mijn bord heb als lunch dan komt het toch vaak weer op eten;-) Lekkere recepten worden uitgewisseld, ideetjes opgedaan en de leuke en minder leuke kanten van koken komen tevoorschijn.

Van iemand zijn eetgewoonten en manieren kan je veel leren... Of moet je daar oog voor hebben?;-)
 

Vandaag is het tijd voor de gevulde (bol) courgette. Dit recept is ontstaan al kletsend met een collega terwijl langzaam om ons heen de kinderen naar huis fietsen met of zonder hun ouders om wat te eten.... Ja het is weer donderdagmiddag 12.00, tijd voor een sociaal-overleg-recepten-uitwissel-moment!  Een fietspad ertussen (voor de gepaste afstand) en kletsen maar. Vandaag  was ik gewapend met 2 bolcourgette's, want wat je beloofd moet je ook doen..... Dus eerlijk is eerlijk. Dit recept is mede mogelijk gemaakt door mijn collega N.L. Dank je, je beloning heb je in natura ontvangen!;-)

Gevulde courgette is enorm lekker en variabel. Je kan er alle kanten mee op (zelfs de goede). Het leuke van een bolcourgette is dat hij er zo leuk uit ziet.... Het maakt het serveren nog leuker. Maar hij is ook prima te maken met een gewone courgette. Dat gebeurt dan ook 9 van de 10 keer bij gebrek aan beter. Ik ontdekte de bolcourgette trouwens bij de lidl. 

Nodig voor 1 persoon (vermenigvuldig maar)
1 (bol) courgette
Portie gehakt/tonijn/zalm/ontbijtspek/rauwe ham/kip (mijn favoriet blijft gehakt, wel ff aanmaken met zakje gehaktkruiden, tomatenketchup en een eitje)

Stuk paprika
3 cherry tomaatjes
Paar champignons
Uitje
Handje noten. Je kan weer volop variëren met pijnboompitten/pompoenpitten/walnoten/hazelnoot etc
Kaas (geraspte/feta/brie/roomkaas net wat je lekker vind)
Kruiden


- Was de courgette.
- Snij het bovenkantje van de bolcourgette of een dunne strook van de hele courgette. 

- Hol de courgette uit. Snij het vruchtvlees in kleine stukken.
- Snij de andere groente in kleine stukjes

- Verhit olie in een koekenpan en fruit de ui, bak eventueel het vlees mee, voeg daarna de overige groenten toe. Voeg peper toe en eventueel wat bouillonpoeder
- Rooster de noten zonder olie in een andere koekenpan.
- Vul de courgette met het vlees, de groente, de noten en de kaas

- Zet de courgette in een met bakpapier beklede ovenschool en bak een half uurtje af op 180 graden.

Eetsmakelijk
Op en top variatie dus, wanneer eten we het weer?:-)


Oh ja, op de foto zie je denk ik wel dat er bij mij minder in de courgette past dan ik wil.... Gelukkig voelde de courgette zich erg fijn met een bedje van het groente-vlees mengsel om zich heen.

4 opmerkingen:

  1. leuk karita,

    als je ooit tips of inspiraite zoek je weet me te vinden :)

    gr johan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha karita echt leuk dat je dit begonnen bent!

    ik hou het bij!!! of ik het allemaal uit ga proberen???...ik ben niet zo'n keukenprinses of nou ja ik wil niet altijd de tijd er voor nemen of krijgen:)

    veel succes !!

    groetjes anneke

    BeantwoordenVerwijderen