Cheesecake

Cheesecake

zaterdag 1 juni 2013

Een dag in moeders keuken - Havermoutkoek

Jaaa vandaag is het echt zon zaterdagbakdag! Lekker in mams keuken met vaatwasmachine. Dat is voor Karita smeermuts wel lekker. Maandag ben ik gewoon heel erg jarig en dat betekent: taarten!!! Dat is wel een van de leukste dingen om te bakken. En aangezien ik maar 1x in het jaar jarig ben moet je daar echt van genieten! De eerste taart (mijn absolute favoriet) staat op dit moment op te stijven in de koelkast. Hier later meer foto's en recepten over. De tweede is in de maak! Maar aangezien je niet de hele week taart kan eten, stond er vandaag ook haverreep op het menu en havermoutkoek. Nou ja als je wil kan je best de hele week taart eten, maar ga toch liever voor iets meer gezond.

Voor het recept van haverreep kan je bij een andere blog kijken. Ik gooi daar ondertussen heel wat snufjes als zonnebloempitten, lijnzaad en kokos bij. Maar als je dat allemaal niet in huis hebt moet je niet te moeilijk doen. Met de havervlokken, havermout, boter, eieren, pindakaas, honing, suiker, rozijnen, kaneel en noten is hij ook al verrukkelijk!

Een ander favoriet is havermoutkoek! 

Op de foto zie je de ronde havermoutkoek gebakken in de deksel van een glazen ovenschaal en de haverreep. Hebben jullie een beetje een idee hoe zoiets eruit ziet!

Havermoutkoek:
140 gram speltmeel of gewone bloem (zelf gebruik ik spelt omdat ik dat beter kan verteren en het vele malen gezonder is)
100 gram havermout
90 gram roomboter (gesmolten)
80 gram honing
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
3 eetlepels water
35 gram gehakte walnoten 
45 gram in stukken gehakte witte chocola
Een hand in stukjes gesneden cranberry's  
(Eventueel nog wat lijnzaad, zonnebloempitten en kokos toevoegen. Dit doe ik puur op gevoel)

Meng in een kom alle ingrediĆ«nten door elkaar tot er een kleverig mengsel ontstaat. 

Bekleed een schaal met bakpapier! Schep het deeg erin en duw aan tot een gelijkmatig mengsel
Of vorm met een lepel koekjes op de bakplaat.

Afbakken op 165 graden in ongeveer 30 minuten. De koekjes mogen iets minder lang. Maar dat verschilt per oven! 
De koek mag een mooie goudbruine look hebben. Zie de foto's! 

Eetsmakelijk! 

Zo ik ga na zo'n race tegen de klok dag (boodschappen in winkel 1 in winkel 2 in winkel 3 in winkel 4 en op de markt. Koken, bakken, was opvouwen) gewoon even lekker lezen. En oh ja... Ff de boel opruimen:  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten