Cheesecake

Cheesecake

maandag 15 juli 2013

Zomers ontbijt

Wat kan ik genieten van zo'n zomerse zomermorgen.
Wat is het heerlijk om dan op te starten met een zomers ontbijt vol met zomerfruit.
Dit ontbijt kan je alle tijden maken, met elk soort fruit wat je maar wilt.
Maar zo op deze zomermorgen vlak voor mijn vakantie geniet ik extra van de fruitige aardbeien, druiven, nectarines etc....
Vanmorgen had ik heerlijk aardbeien, blauwe druiven en een halve geraspte appel.

Trouwens: Ik ben deze blog niet vergeten, ik heb ook nog genoeg inspiratie, mijn enige probleem is dat ik even heel druk ben. En 's avonds geen zin heb om de laptop nog weer aan te doen omdat ik geniet van het buiten zijn, sporten en lekker slapen! Oh ja en het koken natuurlijk.


Ingrediënten:
Fruit waar je zin in hebt (aardbeien, nectarines, druiven, appels, peer, kiwi, banaan, bosbessen, frambozen etc.)

Eetlepel lijnzaad
Kaneel
Walnoten

Zonnebloempitten
Sesamzaad
Honing
Yoghurt
(Kleine) koekenpan
Was het fruit en snij het in kleine stukjes. Je appel raspen geeft een extra lekker zacht effect. Doe het in een kom of in een diep bord. (Ik eet het vaak van een bord omdat je je appel er makkelijk boven raspt.
Strooi er kaneel over en de lijnzaad (meer info over dit zaadje zie hieronder).

Rooster in een droge koekenpan zonnebloempitten en in stukjes gehakte walnoten. Rooster ze op hoog vuur en beweeg regelmatig met de pan om de noten aan alle kanten te roosteren. Het klopt dat het heerlijk begint te ruiken. Strooi aan het einde nog wat sesamzaadjes toe. Pas op, die zijn zo blij dat je ze gebruikt dat ze beginnen te springen.
Als het geheel bruin is zet je het vuur uit en strooi je de noten over je fruit.
Bedek het geheel met honing en dek af met de yoghurt, roeren maar en smullen maar.

Door het gebruik van noten, honing en yoghurt kan je er voorlopig weer tegenaan en heeft het geheel een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel.



Een simpele boost voor je gezondheid Lijnzaad is een zaadje dat gemaakt is van vlas. Vandaar de Engelse naam flax seeds, die je misschien wel eens voorbij hebt zien komen. In de zaadjes zit olie en juist die olie maakt lijnzaad zo’n gezond product. Lijnzaad heeft nogal wat gezondheidsvoordelen. Ben je er klaar voor? Het bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Niet verkeerd dus, om dit zaadje in zijn oorspronkelijke vorm of als olie dagelijks op het menu te zetten. En dan de smaak: hoewel lijnzaadjes zelf een vrij neutrale smaak hebben, is die van de olie toch wel, eh, muffig te noemen. Toch is dit eenvoudig te verbloemen door de olie te verwerken in een lekkere salade-dressing of hem bijvoorbeeld door de yoghurt te scheppen. Echte diehards eten lijnzaad in de vorm van olie zó van de lepel. Ach ja, alles voor een gezond lichaam toch?! Lijnzaad zit vol met omega-3 vetzuren die onder andere goed zijn voor je ogen, hersenen, stoelgang en hormoonhuishouding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten